Sunday, April 15, 2012

Hapus PTPTN? Tawaran Pendidikan Percuma Daripada Sekolah Rendah Hingga Universiti?

Kami perhatikan Pakatan Rakyat begitu ghairah menabur janji kepada kalangan penyokong khasnya dan rakyat Malaysia umumnya menjelang pilihanraya.Satu demi satu tawaran yang mahu dilaksanakan oleh mereka, jika Pakatan Rakyat memerintah kelak. Terbaru, mereka mengesahkan mahu hapus PTPTN dan menawarkan pendidikan percuma di Malaysia.


Lebih elok juga, hanya cukai pentadbiran dihapuskan sahaja. Tidak hapus PTPTN pun tidak mengapa. Itu sudah cukup memadai sebenarnya dan yang paling pentingnya, ia semestinya menepati konsep Islam yang sebenar-sebenarnya yang mana tiada caj-caj tambahan yang menekan peminjamnya. Kami mempunyai alasan dan cadangan tersendiri mengapa kami tidak bersetuju dengan cadangan hapus PTPTN dan memberikan pendidikan percuma sehingga ke peringkat pengajian tinggi.
Ya…sekarang kerajaan sekarang ini ada menawarkan melalui PTPTN, yang mana jikalau kalangan adik-adik mendapat 1st class PTPTN akan ditukarkan kepada biasiswa. Ini salah satu langkah yang bagus sebenarnya, sebagai reward untuk mereka yang cemerlang & pembakar semangat untuk yang berkobar-kobar mahu menimba ilmu di peringkat yang lebih tinggi. Tetapi sayangnya hanya untuk 1 class sahaja yang diberikan ketika ini. Bagaimana pula dengan 2nd class upper dan ke bawah? Masih bayar seperti biasa….
Mungkin kerajaan sekarang boleh mempertimbangkan cadangan seperti ini :
  1. Ya. Kami sendiri bersetuju jika caj pentadbiran dimansuhkan
  2. Sepatutnya diberikan peluang dan ruang yang lebih luas lagi kepada kalangan mereka yang berjaya mencatatkan keputusan yang cemerlang dengan contohnya memberikan/menukarkan kepada biasiswa penuh (1st class), yang dapat 2nd class upper diberikan diskaun/potong, begitu juga yang dapat 2nd class lower diberikan pula diskaun 30%. Ini contohnya sahaja.
  3. Kemudian, kerajaan mungkin boleh mempertimbangkan, jikalau kalangan peminjam tidak pernah “sangkut” dalam membuat pembayaran dalam tempoh setahun, kerajaan mungkin boleh mengadakan pengecualian cukai pendapatan kepada peminjam
  4. Dan…..jika mereka berjaya melangsaikan hutang pinjaman lebih awal daripada tempoh yang diberikan, mungkin PTPTN juga boleh mempertimbangkan pengurangan jumlah pembayaran atau boleh dinamakan sebagai diskaun
Barulah kalangan pelajar kita mampu berdaya saing dan lebih mempunyai tanggungjawab ketika memperolehi pinjaman untuk tujuan pengajian. Apatah lagi ia membabitkan kemampuan kerajaan dan kelangsungan pentadbiran kerajaan selepas itu. Perbelanjaan menguruskan pusat pengajian bukanlah melibatkan kos yang murah, lebih-lebih membabitkan aspek pembelian peralatan dan kos membuat kajian. Jadi dengan bayaran yuran daripada kalangan pelajar sendiri sekurang-kurangnya mampu menampung beban menguruskan pusat pengajian


Pendidikan Percuma Hapus PTPTN? Tawaran Pendidikan Percuma Daripada Sekolah Rendah Hingga Universiti?
  • Sekarang KDNK Malaysia sudah mencapai 53%
  • Jikalau mahu diberikan pendidikan percuma daripada peringkat bawah sehinggalah ke peringkat pengajian tinggi. Maknanya kena bayar jugalah kan? Pakai duit juga.
  • Ini semua memerlukan perbelanjaan yang besar

               credit to : beritasemasa.com

No comments:

Post a Comment